آموزش کیوکوشین کاراته ، آموزش کیوکوشین اندروید

آموزش کیوکوشین کاراته ، آموزش کیوکوشین به صورت حرفه ای ، فارسی و تصویری

آموزش کیوکوشین کاراته ، آموزش کیوکوشین به صورت حرفه ای ، فارسی و تصویری

آموزش کیوکوشین کاراته ، آموزش کیوکوشین اندروید

در این وبلاگ به صورت رسمی به آموزش کیوکوشین کاراته به صورت حرفه ای و فارسی به همراه تصاویر و نکات دیگر میپردازیم آموزش کاتا کیوکوشین ، آموزش کمیته از جمله این اقدامات است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

کیای(kiai)

کیای (kiai: 気合)
آیا تا به حال روح مبارزه را آموخته ای ؟

بعضی ها می گویند آموزشی نیست ، چیزی هست که باید از درون بیاید.

بعضیا میگویند نیازی به آموزش آن نداریم  ، این یک چیز طبیعی است .

و در نهایت، بعضی ها می گویند که ما نباید آن را آموزش دهیم ، در جامعه مدرن استفاده نمیشود!!

آیا با این  ذهنینت باید کاراته را بوسید و گذاشت کنار؟

دفاع از خود نیز چیز طبیعی است که از درون می آید ،اگر همیشه در جامه مدرن مورد نیاز باشد .

-اینطور نیست ؟

تنها یک مشکل وجو دارد :

ما انسان ها جانورانی  فوق العاده پیچیده ایم که حتی گاهی  برای ساده ترین و طبیعی ترین چیزها ، به آموزش نیاز داریم .


در واقع ، مربیان شخصی هزینه زیادی را برای  آموزش چگونگی دویدن ، دِدلیفت و حتی اسکوات  اعمال میکنند . درصورتی که دویدن ، بلند کردن و نشستن چیزهایی کاملا طبیعی هستند .

و البته در کاراته، ما به طور مرتب به افراد آموزش می دهیم که چگونه روح مبارزه اولیه خود را پرورش دهند – هرچند بقا قانون اول طبیعت است و باید به طور خودکار به همه برسد!

برخی از بهترین افراد کاراته در جهان اذعان دارند :
بهترین کاراته کا همه دارایی اش یک روح مبارزگر تا حد مرگ در ابعاد باور نکردنی است .
و این احساس  سرکش، یعنی شجاعت واستقامتشان همواره در یک پدیده ظاهر می شود: کیای شان .

تمرین کیا

کیا را نه تنها تمرین میکنید بلکه آن را مطالعه میکنید .
تماشا کن ،درباره آن فکر کن ، مشاهده کن ،دوباره کشف کن …
حال اجازه دهید شما را دگرگون کند…
اول از همه، کیا دقیقا چیست ؟

برای توضیح آن بطور کاملا ساده ، کیا فریادیست که شما در اکثر هنرهای رزمی آسیا می شنوید(با صداهای ناهنجار و ترسناک اشتباه گرفته نشود).

بسیاری از مردم سر و صدای فراوانی را ایجاد می کنند، اما هیچ کیایی ندارند.

اگر چه بسیاری از مردم فکر می کنند کیای به معنای چیزیست که در راستای  فریاد نبرد یا فریاد  پرذوق وشوق است.اما حقیقت در واقع کمی متفاوت است.
نگاهی سریع به کانجی (کارکترهای چینی -ژاپنی) که این کلمه را تشکیل می دهند به شما یاد آوری میکند ،این اصطلاح در حقیقت از دو بخش زیر تشکیل شده است:

کی(Ki:)= انرژی ، نیروی زندگی
آی(Ai:) = متحد کردن

به عبارت دیگر،کیای (kiai) همگرایی انرژی شماست.
به همین سادگی.چیزی در مورد آن مرموز یا جادویی نیست.

بنابراین، هنگامی که شما کیای را فریاد می زنید، شما نه تنها فریاد، بلکه مهم تر از آن فشرده سازی و عرضه فوری انرژی ذخیره شده خود را ارائه می دهید.

{البته، بحث در میان مردم در انجمن هنرهای رزمی در مورد  کل اقلام انرژی که به صورت ( ki / chi / qi) میباشد وجود دارد. اکثر این افراد در ابرهای بی بار(پراکنده) زندگی می کنند. در اینجا چیزیست که کی (ki) واقعا داراست.}

بنابراین…

چه وقت باید از کیای استفاده کنی ؟

هیچ قاعده ای برای کیای وجود ندارد، اما در اینجا می توانید از آن استفاده کنید:
-هنگامی میخواهید انرژیتان را بفرستید.
-هنگامی که شما نیاز دارید روحیه مبارزه خود را به سرعت بازگردانید.
-هنگامی که شما در حال حمله یا مقابله با یک حریف هستید.
-هنگامی که یک کاتا انجام می دهید.
-هنگامی می خواهید قدرت خود را نشان دهید.
-هنگامی که شما نیاز به نفس کشیدن دارید.
-هنگامی میخواهید حریف خود را شگفت زده کنید.

به همین سادگی.

چگونه باید یک کیای مناسب را انجام دهیم ؟

این به چیزی بیشتر از فریاد زدن نیاز دارد.

 

۱-دستان را باز کنید .
۲-دست های خود را در کنار پهلوهایتان قرار دهید ، همانند یک رئیس ایستاده.
۳-هر دوطرف شکم خود را (پایین دنده هایتان )با لبه های داخلی دست(بین انگشت شصت و اشاره) به سختی فشار دهید .

نفستو بده بیرون…حال سرفه کن…دوباره سرفه کن…احساس میکنی ؟این عضله کیای شماست یعنی همان عضله عرضی شکمی (transversus abdominis) است.


کار این عضله کشش دیواره شکم به داخل و کمک به بازدم تنفسی است در نتیجه مرکز ایجاد کیای واقعی از این مرکز است. نه از ریه هایتان…تولید کیا از ریه ها نه تنها شمارا خسته میکند بلکه سبب گلو درد نیز میشود.

از نظر  علمی  بررسی کردیم ایجاد کیای از عظله عرضی شکمی است .اما ازنظر سنتی مرکز آن نیز از ناحیه تاندِن است .تاندِن  محل ذخیره و رها  سازی انرژی های پیرامون ما می باشد بخصوص در ورزش هایی مثل یوگا ،مکتب های مدیتیشن و… به جدیت بررسی میشود. به همین علت کسانی که در یوگا نتایج فوق العاده ای کسب نمیکنند نمیدانند انرژی های که در مدیتیشن بدست می آورند را در کجا ذخیره کنند (عدم آگاهی از تاندِن)!

هنر واقعی کیای، می تواند یک ابزار موثر دفاع از خود باشد که میتواند اثرات فیزیکی روی دشمن داشته باشد.

کیای و آیکیدو(Aikido)

آیا تا به حال دقت کرده بودید اگر دو شخصیت اصلی (کانچی) آیکیدو  را جابجا کنید به چه چیزی دست میابید ؟

-کیای (Kiai) و این تصادفی نیست .

این دو کاراکتر یا کلمات، عبارت  ترکیبی کلمات Ki (به معنی انرژی یا نیروی زندگی) و Ai (به معنی متحد کردن یا هماهنگ سازی) هستند.

آی کی (Aiki) نام خود را به هنرهای مختلف رزمی ژاپن وارد کرد. از جمله آیکیدو و هنر اصلی آن یعنی، دایتو-ریو آیکی-جوجوتسو (Daito-ryu Aiki-jujutsu) را میتوان نام برد.

معنای  آی کی (Ai-ki )هماهنگی یا متحد کردن انرژی یا نیروی زندگی و انرژی است. وقتی معکوس میشود کیای ( Ki-Ai) باز هم به معنی متمرکز کردن یا تمرکز نیروی زندگی شماست.

 بااینکه  کیای  بیشتر در هنرهای رزمی در غرب به عنوان یک فریاد نبرد یا فریاد  پرذوق وشوق توصیف می شود. با این حال، هنرهای رزمی وجود دارد که در سکوت از کیا استفاده می کنند، مانند کنجوتسو (Kenjutsu) یعنی همان شمشیر ژاپنی. آنها روح و انرژی خود را به تیغ و حریف خود متمرکز می کنند.


سوکاکو تاکدا بنیان گذار دایتو-ریو آیکی-جوجوتسو،بیان میکند  : 
آی کی (Ai-ki) هنر شکست دادن حریف خود تنها با یک نگاه است .

در کتاب کیوجو-شو ریو نوماکی(Kyoju-sho Ryu no Maki ) یا همان کتاب جوجیتسو (Textbook of Jiu-jitsu) نشر۱۹۱۳ ، نقل است:
آی کی (Ai-ki) یک حالت آرام از ذهن بدون یک ظلع کور،غفلت ،نیت شوم یا ترس است. تفاوتی بین آی کی (Ai-ki)  و کیای ( Ki-Ai)  وجود ندارد.با این حال در صورت مقایسه ،زمانی که به شکل پویا بیان میشود آی کی، کیای نامیده میشود و زمانی که بصورت ایستایی یا استاتیک بیان شود این آی کی است .(سوکاکو ۱۹۹۳)

داستانی جالب ازاولین تجربه قدرت کیای  کریستفر کِیل (Christopher Caile) توسط سوسای اویاما

کِیل مالک وسردبیر سایت هنر های رزمی  ،نویسنده و پژوهشگر هنر های رزمی و فرهنگ ژاپن ،هنرمند رزمی با ۴۰ سال سابقه، دارنده  دان ۶ کیوکوشین کاراته ودر سبک های جودو، آیکیدو، دایتورو، ایتو-ریو ، بوکس و چندین هنر چینی تجربه دارد. او همچنین معلم چی گونگ(یا کونگ فوی درونی و به معنای ترویج انرژی زندگی)  است.

کِیل خاطره خود را اینگونه نقل میکند:
سال ۱۹۶۱ بود.من در ژاپن در حال مطالعه کاراته با کانچو ماس اویاما ،بنیانگذار کیوکوشین کاراته بودم. بعد از تمرین یک شب، اویاما و من در کنار یک خیابان خاکی در حومه توکیو راهمان را طی میکردیم.ما به سمت یک رستوران کره ای مورد علاقه اویاما که اغلب آنجا غذا میخوردیم میرفتیم. هوا تاریک شد و وقتی به رستوران نزدیک شدیم در مسیرمان ،چندین مرد جوان به هم تنه میزدند و همدیگر را هل میدادند.

ناگهان بنظر رسید که این گروه به سمت ما می آیند.اویاما ایستاد وسپس با یک صدای کوتاه وقوی چیزی مانند غُرولُند و فریاد ملایم  سخن گفت .جوانان خشکشان زد.همه حرکات و رفتارها متوقف شد،ظاهرا بدن آنها یخ زده بود، حرکت به حالت تعلیق درآمد، به طوری که انرژی از اعضای بدنش خارج شده بود.بنظر میرسید این حالت تا ابد ادامه داشته باشد اما این وقت یک ثانیه بود ،زمانی که جوانان اندکی آرامش خود را بدست آوردند و برگشتند.

آنها حصار نگاه  قدرتمند اویاما را دیدند ،ابروهای ضخیم که چشمان نافذی را طراحی می کنند. بلافاصله آنها آب شدند و سپس به سرعت در خیابان ناپدید شدند. بدون شک حضور قدرتمند اویاما نیز تأثیر داشته است.او یک نما از مخزن قدرت داشت. او مانند مردی با گردن ضخیم وسینه ای بزرگ و با شانه هایی بسیار گسترده بود. حتی یک کلمه هم زده نشده بود .در حالی که خجالت میکشیدم از اویاما پرسیدم ،اون چی بود دیگه؟ اویاما با انگلیسی شکسته جواب داد : آآآه،چیزی نبود و به سمت رستوران رفت .

این اولین معرفی من از قدرت کیای بود. البته، کیای افراد را در کلاس دیده بودم، همه ما این کار را در طول تمرین انجام دادیم، اما هیچ کدام قدرت و تأثیری که اویاما  اختراع کرده بود،را نداشت.

 

توسعه کیای

فورست ای. مورگین(Forrest E. Morgan)در کتاب زندگی در راه رزمی (Living The Martial Way) که یک کلاسیک در فلسفه هنرهای رزمی می باشد بیان میکند :

توسعه کیای سال ها طول میکشد و شما باید موارد زیر را تمرین کنید :

۱- پیدا کردن کوکورو(kokoro: 心) یا دل وجرات

کوکورو به معنای روح تسخیرناپذیر و به سادگی به معنای عدم پذیرش شکست است.به وسیله جوهر ریاضت یا خود را تحت فشار قرار دادن  با هدف  غلبه بر هر ترس و هر وضعیتی .هرگز به تسلیم شدن عادت نکنید.چالش های حمله را در جلو خودتان قرار دهید. اینها نه تنها شامل چالش های روی تشک، بلکه چالش های زندگی است.

۲-تمرین هاراگِی(Haragei:腹芸)
هاراگِی به معنای واقعی کلمه ،هنر شکم است .تقریبا مثل یک حس ششم می باشد. حالت صورت، زمان بندی، صداها و حتی سکوت پیام ها را متقل می کنند،بر احساسات حقیقی ماسک می گذارند و نفوذ می کنند. هاراگِی یک مفهوم مهم و قدرتمند در ارتباطات ژاپنی است و مفهوم آن، خود را بدون حرف یا حرکت بیان کردن یعنی نیروی شخصیت می باشد. حتی اگر برای یادگیری چندین سال طول بکشد،درک کردن هاراگِری به شما دیدی نسبت به حس ششم می دهد .

بنابراین شما می توانید به طور شهودی آنچه را که رقبای شما فکر می کنند و احساس می کنند را درک کنید. این در واقع یک توانایی عرفانی نیست که شما بتوانید با برخی از روش های عرفانی مشخص کنید که آیا فرد قصد حمله دارد یا نه، بلکه وسیله ای است که از طریق ادراک و اعتماد به نفس (دل،حس غریزی) شما پرورش داده می شود.
همچنین بدان معناست که کیای باید از شکم  (هاراHara:腹:)ایجاد شود.با این وجود تمرکز هاراگِی بیشتر مرطبت با احساسات است .

هارگی همان تاندن است که تمرکز آن بیشتر بر انرژی  احساسات است.

منظور از توسعه هاراگی ،یک آگاهی مناسب از جای آن است و دانستن این که چطور از آن برای تاثیر خوب استفاده کنید. برای ایجاد یک تکنیک خوب، باید ریشه دار اما چابک باشید. برای تولید کیای به تکنیک خوب نیاز دارید. همه فنون کاراته نیازمند این است که از مرکز ثقل بدنی (تاندِن) آگاه باشید.

۳- تمرین کوکیو چیکارا (Kokyu chikara)

چیکارا به معنی قدرت نفس می باشد .با استفاده از تنفستان برای هماهنگ کردن انقباض ماهیچه‌هایتان، می‌توانید از قدرت بدنی خود به طور موثر استفاده کنید. این مربوط به هماهنگ کردن تنفستان با آماده سازی و اجرای تکنیک هایست که به حداکثر قدرت کمک میکند.برای انجام این کار باید آرام باشید و تمرکز کنید که نفس خود را به قسمت پایین شکمتان (تاندن ) بیاورید. البته تنفس واقعا به آنجا نمی‌رود، بلکه تمرکز آن بر نفس عمیق است که بخش پایینی ریه‌ها را پر می‌کند.

۴-اعمال کیمه (kime)

به معنای تصمیم گیری و در عمل انقباض ماهیچه ایست. و شرح لحظه ‌ایست که ماهیچه در لحظه اصابت، در طول اجرای یک تکنیک، منقبض می شود.کیمه قطبی است برای اجرای کیای واحتمالا مهم ترین عاملیست که در این باره تعریف می شود. زمانی که یک تکنیک را پرتاب می‌کنید باید سریع و دقیق باشد تا به هدف برسد.در لحظه ای که بدن را منقبض کردید، انرژی تان را با یک کیای افزایش میدهید.

با درگیر کردن جسم وذهن بطور یکسان، تمام تمرکزتان باید روی هدف متمرکز باشد، ،و سرانجام با روحیه فریاد زدن به پایان برسد ،که وقتی درباره کیای سخن میگویمباهم آشنا شویم.

۵-تمرین کاتا با نهایت جدیت

کاتا ناب ‌ترین شکل آموزش کیای است [ ..] کاتا یک ورزش ناب در کیمه  است. کاتا بر هماهنگی و تمرکز انرژی فیزیکی در هر تکنیک تاکید دارد و به شاگرد آموزش می‌دهد که بر انرژی ذهنی متمرکز شده و آن را در حرکت فیزیکی پیاده سازد.

در آموزش سنتی کاتا حتی شرایطی را که جنگجو باید عهده دار باشد و تمرکز بر هدایت کردن  روح خویش به سمتی که چشم ها در آن می نگرد تمرین داده میشود .

به هیچ وجه ، شما نمی‌توانید از یک کاتا برای کسی استفاده کنید که به شما حمله می‌کند، به درستی اجرا نخواهد شد، با این وجود کاتا های سنتی بیش ترین موفقیت را برای پیروزی شما دارند. ​اما اگر می‌خواهید کیای را توسعه دهید،اگر می‌خواهی یاد بگیرید که مهاجمان را یکسره و به طور کامل نابود کنی،اگر بخواهی با یک نگاه دشمن را شکست بدهی، میبایست با نهایت جدیت کاتا را تمرین کنید.
 “برگرفته از زندگی در راه رزمی (مورگان ۱۹۹۲، ص. ۱۲۳)”

 

  • محمد پارسا

نظرات  (۱)

حالا به چه دردی میخوره؟

مگه ما خریم فریاد بزنیم

پاسخ:
حتما خری دیگه !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی