آموزش کیوکوشین کاراته ، آموزش کیوکوشین اندروید

آموزش کیوکوشین کاراته ، آموزش کیوکوشین به صورت حرفه ای ، فارسی و تصویری

آموزش کیوکوشین کاراته ، آموزش کیوکوشین به صورت حرفه ای ، فارسی و تصویری

آموزش کیوکوشین کاراته ، آموزش کیوکوشین اندروید

در این وبلاگ به صورت رسمی به آموزش کیوکوشین کاراته به صورت حرفه ای و فارسی به همراه تصاویر و نکات دیگر میپردازیم آموزش کاتا کیوکوشین ، آموزش کمیته از جمله این اقدامات است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

اوس(osu/oss)

اوس  

املای صحیح اوس (Osu ) است. اما از آنجا که حرف یو (u) ساکن هست، تلفظ نمیشود ، بعضی ها فکر می کنند که املا آن ( Oss) است و همچنین بسته به تلفظ شان املاهای مختلفی دارد اما منظور یکی است و همه درست هستند.
تصور کنید  یک کلمه جادویی وجود دارد که می تواند تقریبا برای هر چیزی استفاده شود.
آیا اینطور نیست؟
خب، برای بسیاری از هنرمندان رزمی چنین کلمه ای وجود دارد! اما اینجا اوس (Osu)  مد نظر است.
در بسیاری از مدارس کاراته و یا هنرجویان بودو از جمله ، جودو و کندو و… و حتی در برخی از آکادمی های ورزش های خشن مانند هنرهای رزمی ترکیبی (اِم اِم اِی- MMA) یا  جوجیتسو برزیلی (بی بی جِی – BJJ) و… به نظر می رسد  که  اصطلاح اوس ، همه چیز و هر چیزی را شامل می شود. از جمله:

سلام، خداحافظ ، خوب ، تشکر، ببخشید، اینجا، برو، به من نگاه کن ، به این ترتیب، شما می فهمید؟ ، من درک می کنم ، آمدم ، قبول کردن  و….
این کلمه  ابزار بسیاری از هنرمندان رزمی است!
البته این یک کلمه مخفی وسری نیست که شما در هرجا بخواهید از آن استفاده کنید !

اوس از کجا می آید؟ چه وقت باید از آن استفاده کنید؟ چرا برخی از مردم برای همه چیز از آن استفاده می کنند؟ آیا واقعا باید از آن استفاده کنید؟ مهمتر از همه، چه زمانی  باید از آن استفاده کنید؟

تاریخچه کلمه اوس

اوس  در محل تولد کاراته (اوکیناوا ) استفاده نمیشده است . اما همزمان با ترویج کاراته ژاپن  و جودو  در دنیا  و جذب زیاد طرفداران ، استفاده از کلمه اوس  نیز ترویج یافت. حتی بسیاری از مردم ژاپن نیز نمیدانند که اوس از چه چیزی گرفته شده است !
درباره شکل گیری کلمه اوس  از نظر کتاب های  تاریخی دو نظریه زیر مطرح است :

-نظریه نیرو دریایی ژاپن

این کلمه در اواسط قرن بیستم که امپراتوری نیروی دریایی ژاپن شروع به پرورش و تربیت روح سامورایی کرد، به وجود آمد. ژاپنی ها برای صبح بخیر مودبانه می گویند اُهایو گُزای ماس ( Ohayo gozaimasu) . سربازانی که در نیروی دریایی تمرین میکردند تا هر کاری را با عجله و سریع انجام دهند، ملزم به سلام دادن و پاسخ گویی محترمانه بودند. بنابراین، سلام و صبح بخیر ژاپنی اُهایو گُزای ماس ( Ohayo gozaimasu ) به اُ ( O ) شروع و به س ( SU ) ختم می شود ،بنابراین به  اوس ( O-SU)   خلاصه  شد. مراسم سلام و احترامات بعد از ظهر و شب متفاوت بود اما اُوس( OSU ) برای پاسخ به هر کاری یا دستوری معمول شد.

-نظریه سامورایی قبیله ساگا

که اوس توسط سامورایی ها از قبیله ساگا (saga) در جزیره کیوشو (Kyushu) اختراع شد.یاماموتو تسونه ‌تومو (Yamamoto Tsunetomo) متولد این قبیله  و نویسنده کتاب مشهور هاگاکوره (Hagakure)، که یک کتاب در مورد راه رزمی و روحانی یک جنگجو میباشد،خاطر نشان میکند : جنگجویان جوان این قبیله  در قرن ۱۸ و ۱۹ هنگام صبح برای رفتن به مدرسه با اُوس ( osu ) به یک دیگر درود می فرستادند .


اما همین طور که گفته شد تاریخچه اوس تنها نظریه است در ادامه سه تئوری مشهور  در باره اوس نیز بررسی میکنیم :

۱- نظریه  کیوکوشین کای کاراته  (Kyokushinkai Karate)

این نظریه  مربوط به  کیوکوشین کای کاراته سبک سوسای اویاما میباشد که در آن به روح اوس اشاره دارد . یعنی  اوس نُو سِیشین( Osu no Seishin) و به معنای روح اُوس (سِیشین =روح)می باشد و کانجی آن بصورت (押忍 の 精神)  نوشته می باشد . این نوع از اوس که دارای روح است ترکیبی از دو کانجی چینی-ژاپنی است. در نتیجه حرف اول کلمه اوس  در زبان ژاپنی  یعنی اُ (o) مخفف فعل اُشی (oshi) و در کا نجی با شخصیت (押) نوشته میشود  و به معنی فشار یا تحت فشار قرار دادن و یا سرکوب کردن  است. قسمت بعدی  س (su) مخفف فعل شینابو (shinobu) است که در کانجی ژاپنی با شخصیت (忍) نوشته میشود و به معنی (صبور بودن  – تحمل کردن ) یا ( پنهان کردن) است.

درنتیجه این دو فعل ژاپنی با هم کلمه اُوس(ous) که در کانجی با شخصیت ( 押忍 ) نوشته میشود  می تواند بسیاری از چیزها را به تصویر بکشد.
بسته به اینکه چه کسی آن را تفسیر می کند ، معناهایی از قبیل : 
روح مبارزه ، اهمیت تلاش ، ضرورت برای غلبه بر همه موانع با پشتکار به صورت جداگانه ، پیشرفت با یک نگرش مثبت پایدار ، پنهان کردن درد و رنج ، روح استقامت ، سرکوب احساسات و چند معنای معمول دیگر مفاهیم این نسخه از اُوس هستند .

این نظریه این فلسفه را بیان میکند که وقتی شما در محدودیت های جسمی – ذهنی  قرار گرفتید  با  گفتن این فعل ترکیبی ، یعنی اُوس  آن را از بین ببرید .واین یعنی روح اُوس!
اما، آیا نظریه کیوکوشین دلیل اصلی استفاده روزمره از “اوس” است؟
این یک رمز و راز باقی مانده است.
اما درباره نظریه کیوکوشین کاراته باید گفت بسیاری از سبک های امروزی که اوس را در دوجو مورد استفاده قرار میدهند از نظریه کیوکوشین کاراته الهام گرفته شده است .

۲-نظریه  دکتر میزوتانی (Dr. Mizutani)

دکتر میزوتانی  استاد زبان شانسی دانشگاه ناگویا ژاپن (Nagoya)  هست که تجربه جالب خود را اینگونه بیان میکند :  افراد ناشناس را در خیابان های ناگویا با عبارتاُهایو گُزایی ماس (Ohayo gozaimasu) که  معادل مودب ترین کلمه صبح بخیر در ژاپنی هست ، متوجه می ساختم.
پاسخ های مختلفی را نیز دریافت میکردم.گرچه اکثرا با همین شیوه جواب مرا میدادند اما در طول آزمایش متوجه شدم کلمه در حال تغییر است !
به عنوان مثال مردمانی  که در حال دویدن هستن یا درگیر فعالیت ورزشی هستند به صورت کوتاه تر از بقیه که در حال پیاده روی یا قدم زدن با سگ شان بودند جواب میدادند.

در واقع دکتر میزوتانی متوجه شد که اکثر دونده ها با فرم های کوتاه و کوتاه تر از قبل  مانند( اُهایوس)  Ohayossu!،(اُهایووس) Ohayoosu! ،(اُووس) Oossu!
یا به سادگی پاسخ میدادند اُوس (osu!) …
بنابراین او متوجه شد بخش فرهنگی این کلمه بسیار مرد گراست.بطوری که عمدتا توسط مردان جوانی که در حال فعالیت ورزشی بودن در جواب مخاطبین مرد میگفتند!
آیا شکل گیری کلمه اوس مانند این نظریه شکل گرفته ؟!
-این یک رمز و راز است !

۳-نظریه اُ نِگای شیماس (O negai shimasu)

نظریه بعد اُ نِگای شیماس (Onegaishimasu) نامیده می شود.این نظریه هم شبیه به نظریه دکتر میزوتانی  است . عبارت اُ نِگای شیماس (O negai shimasu) یک عبارت قدردانی (رسمی) ژاپنی هست که اکثر تمرین کنندگان کاراته بیگمان آن را شنیده اند یا دردوجوی خود استفاده میکنند.
با اینکه اُنِگای شیماس (Onegaishimasu) یکی از رایج ترین عباراتی است که در زبان روزمره ژاپنی مورد استفاده قرار میگیرد اما ترجمه آن واقعا سخت است .این  یک عبارت جادویی است که تقاضای محترمانه را بیان  می کند، قدردانی می کند، درب ها را باز می کند و باعث می شود همه احساس خوبی داشته باشند.
ساده ترین، راه برای درک این کلمه هر دو  معنی لطفا و از شما سپاسگزارم است.
 زمانی کاربرد دارد که میخواهید کسی کاری برای شما انجام دهد (لطفا ، این کتاب را به من بدهید )  یا زمانی که کسی از شما میخواهد کاری برایشان انجام دهید .

در تبریکات، نیز به معنی قدردانی کردن برای اینکه متوجه اش بودیم مورد استفاده قرار میگیرد یا در پایان یک کلاس تدریس استاد با این کلمه از شاگردانش سپاسگذاری میکند یا چیز های دیگر…
بنابراین اُنِگای شیماس( Onegaishimasu) یعنی بیان احساسی متقابل  برای  قدردانی.
در حالی که اکثر شاگردان دوجو  معمولا قبل از شروع تمرین ، به نشانه احترام ، اُنِگای شیماس (Onegaishimasu) را  اعلام میکردند و به یک دیگر تعظیم میکردند . در طول تمرین دونفره با یک دیگر این عبارت را تکرار میکردند .در نتیجه به علت خستگی به تدریج بیان این  عبارت کوتاه تر می شد ، تا اینکه درپایان  تمرین ، در اوج خستگی ساده ترین  کلمه ای که از اُنِگای شیماس (Onegaishimasu)  شنیده می شد،(اوس Osu) بود.
و اینکه آیا علت رواج کلمه اُوس امروزی این نظریه باشد !
باز هم یک رمز و راز است !

_______________________________________________________________________________

نتیجه

مهم نیست که از مفهوم  فلسفی برای تحمل درد و رنج  ( تئوری کیوکوشین)، از سلام و صبح بخیر(تئوری اُهایو گُزایی ماس) و یا  یا بعنوان  یک عبارت قدردانی (نظریه اُنِگای شیماس) به معنای اوس پیوستید .

اما باید این را بدانید:

اوس  را هرگز به یک فرد ژاپنی نگویید  مگر اینکه او جوانتر از شما باشد، دوست نزدیک باشد یا  اینکه گفتن آن لازم باشد. اما اگر شما یک زن هستید، اینطور نیست . با توجه به نظریه دکتر میزوتانی واینکه  اوس را نیز با شخصیت (牡)  در کانچی مینویسند  که به معنای  مرد  است .همچنین کلمه اوس در ژاپن توسط هنرجویان و قهرمانان مرد و همچنین بین دوستان نزدیک  مرد به عنوان سلام یا بله، آقا!  بکار برده می شود. در نتیجه بخش فرهنگی این کلمه بسیار مرد گراست. بنابراین بسیاری از خانم ها احساس خوبی از گفتن کلمه OSU ندارند.

با این حال  تعداد زیادی ازورزشکاران و قهرمانان زن کشورهای غربی از این کلمه استفاده می کنند و آن را به عنوان احترام به یکدیگر به کار میبرند .
از اوس به عنوان پیشوند و پسوند برای همه چیزی که می گویید استفاده نکنید.
در نمایش اوس شرکت نکنید فقط برای اینکه دیگران استفاده میکنند.
با خودتان فکر کنید…
اما فقط مردان باید  در دنیای کاراته امروز اوس بگویند ؟

خیر– در کاراته ژاپنی اوس یک بیان امر کننده است و در دوجوی ژاپنی همه هنرجویان بلا استثنا به سنسی اوس می گویند. اوس یک قرارداد الزام آور بین سنسی و شاگرد مبنی بر  تعهدات و وظایفشان است که هر دو طرف، معلم و شاگرد را شامل می شود .بخصوص وقتی با فلسفه اوس در نظریه کیوکوشین کاراته به اوس بپیوندیم….

 

  • محمد پارسا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی