آموزش کیوکوشین کاراته ، آموزش کیوکوشین اندروید

آموزش کیوکوشین کاراته ، آموزش کیوکوشین به صورت حرفه ای ، فارسی و تصویری

آموزش کیوکوشین کاراته ، آموزش کیوکوشین به صورت حرفه ای ، فارسی و تصویری

آموزش کیوکوشین کاراته ، آموزش کیوکوشین اندروید

در این وبلاگ به صورت رسمی به آموزش کیوکوشین کاراته به صورت حرفه ای و فارسی به همراه تصاویر و نکات دیگر میپردازیم آموزش کاتا کیوکوشین ، آموزش کمیته از جمله این اقدامات است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

دوجو کُن(Dojo Kun)

دوجو کُن – (Dojo Kun:道場訓)

هر کسی که در کاراته آموزش می بیند، باید دوجو کُن را بداند. دوجو کـُن عبارت است از قوانینی که باید در دوجو (محل تمرین ، باشگاه ) رعایت شوند و بوسیله اساتید کاراته اُکیناوا وضع شده و تاکنون نیز این قوانین رعایت می‌شوند.
در انتهای هر جلسه تمرینی ، چه حین تمرین در دوجو ( باشگاه ) ، یا پس از کلاس  و چه بعد از مسابقات، دوجو کُن توسط  همه دانش آموزان بصورت مکرر تکرار می شود تا یاد آوری شود چرا ما تمرین می کنیم .
که این همانند یک  آموزش ویژه می باشد.
طبق نظر بنیانگذار شوتوکان، استاد گیچین فوناکوشی، دوجو کُن  فلسفه اصلی کاراته را بیان میکند.

قوانین دوجو کُن به شرح زیر است :

۱-نخست ، به دنبال تکامل شخصیت خویش باشید.( 一、人格 完成に 努める こと)

۲- نخست ،به استاد و معلم خود وفادار باشید. (一、誠の道を守ること  )
۳-نخست ، در جهت ترقی خود تلاش کنید. (一、努力の精神を養うこと)
۴- نخست ،به دیگران همواره احترام بگذارید. (一、礼儀を重んずること)
۵- نخست ،از رفتار خشونت‌آمیز پرهیز کنید. (一、血気の勇を戒むること)

اگر به اول قوانین جودو کُن به زبان ژاپنی دقت کنیم میبینم همه آنها با (一、 ) شروع شده است که به فارسی به معنای  (یک – اول ) است .
و این در ژاپنی همان  هیتوتسو (hitotsu) به معنای برای یک چیز می باشد. 
درنتیجه  این حاکی از آن است  که هر یک از پنج عبارت به طور یکسان مهم هستند. به همین دلیل همه آنها با “اول” شروع می شوند .

شرح قوانیندوجو کُن

۱- به دنبال تکامل شخصیت خویش باشید

این به آن معناست که هنر کاراته چیزی بیش از حرکات فیزیکی است. در طول تمرینات سخت بدنی و تربیتی، اهمیّت ساختار شخصیـّـتی به تمامی کاراته‌کاها بخصوص جوانان، تعلیم داده می‌شود. برای نوآموزان، روند ساختار شخصیّت از طریق کامل کردن تکنیک‌ها در طول تکرارهای زیاد، آغاز می‌شود. روحیّه جنگجویی، پس از بدست آوردن اعتماد بنفس و انجام تکنیک‌های قوی‌تر، بدست می‌آید. کاراته کاها باید یاد بگیرند که نه تنها روحیّه بسیار قوی برای مبارزه داشته باشند، بلکه باید بدانند که چگونه بر مشکلات شخصی خود بخصوص هنگامی که ضعف به نوعی غلبه می‌یابد، فائق آیند. بدست آوردن این ارزشهای روحی بسیار مشکل است ولی پس از دریافت آنها، برای تمام مدت زندگی مفید بوده و به شخص قدرت و آرامش روحی و روانی می‌دهد.

۲- به استاد و معلم خود وفادار باشید

وفاداری یکی از سنتهای بسیار قوی سامورایی است و تحت ت‍أثیر فلسفه کُنفُسیوس به فرهنگ و خصوصاً هنرهای رزمی راه یافت. وفاداری نسبت به سن ‌سی (استاد ) و دوجو (محل تمرین) ابراز می‌شود.شاگرد باید همیشه نسبت به سن‌سی وفادار باشد درست مثل سامورایی‌های قرون وسطا که می‌بایست نسبت به ارباب فئودال خود تا لحظه مرگ بدون هیچ تردیدی، وفادار می‌ماند. این مسئله در زمان حاضر شاید کمی غیرمعمول بنظر می‌رسد ولی باید بدانیم که سن‌سی دلیلی ندارد آنچه را که می‌داند به شاگردی یاد بدهد که ممکن است به هر دلیلی (حتی خیلی کوچک) بخواهد او را ترک کند.شاگرد باید در طول سال‌ها وفاداری خود را ثابت کند. وفاداری نسبت به سن‌سی پاداش در بر خواهد داشت. این پاداش عبارت است از اطلاعات و آگاهی و آموزش‌های بیشتر که سن‌سی برای شاگرد فراهم می‌کند. وفاداری، پیوندی بسیار با ارزش بین شاگرد و استاد بوجود می‌آورد و قطعاً نیز باقی خواهد ماند. اساس یادگیری، ایجاد ارتباط صحیح بین استاد و شاگرد است که از طریق وفاداری حاصل می‌شود.

۴-در جهت ترقی خود تلاش کنید

کوشش کردن یعنی داشتن تعهّد و سرسپردگی کامل، که برای رسیدن به استادی در این هنر ضروری است. در هیچ زمینه‌ای ، بدون تلاش و کوشش و پشتکار و فداکاری و تعهّد، نمی‌توان به حدّ استادی رسید. تلاش هر کس باید خالصانه انجام گیرد نه بر مبنای تظاهر، و سن‌سی بدون شک متوجه می‌شود و در مقابل، زمان بیشتری برای آموزش آن شخص صرف می‌کند. کسی که بتواند در زمان سختی بدون تزلزل و دودلی به جهد و کوشش ادامه دهد، موفق خواهد شد. قادر بودن به جهد و کوشش، کلید موفقیّت در همه چیز است.

۴- به دیگران همواره احترام بگذارید

احترام گذاشتن به دیگران بخش بسیار مهّم فرهنگ ژاپنی و اوکیناوایی است، بنابراین بخش جدانشدنی هنرهای رزمی نیز می‌باشد. استادان بزرگ تأکید داشتند که کاراته با احترام آغاز و پایان می‌یابد. آنها همچنین عنوان می‌کردند که بدون احترام و ادب، دوجویی وجود نخواهد داشت. این انعکاسی است از طبیعت مردم ژاپن که بشکل تعظیم کردن در روابط شاگرد و سن‌سی نیز دیده می‌شود. آداب دوجو به خوبی تعریف شده‌اند، باید در کاری که انجام می‌دهید و هر کجا که می‌روید، به درستی تعظیم کرده و احترام خود را نشان دهید. احترام نسبت به همه چیز باید انجام شود: سن‌سی‌ها، والدین، معلمین، استادان، قوانین، افرادی که فوت کرده‌اند، طبیعت و غیره.

 ۵- از رفتار خشونت‌آمیز پرهیز کنید

یک کاراته‌کای تعلیم دیده، شخصی است که دارای روحیّه جنگنده‌گی و قدرت بسیاری است، بنابراین عادلانه نیست که از مهارتهای خود بر علیه افرادی که این تعلیمات را ندیده‌اند، استفاده کند. روحیّه کاراته‌کا، غیرقابل شکست است و باید از این توانایی “فقط” در جهت عدالت استفاده کند. نفری که دارای شخصیّت یک رزمی‌‌کار است، می‌تواند براحتی از صحنه مبارزه خارج شده و از درگیری اجتناب کند چرا که احساساتش تحت کنترل خودش است و در جهت صلح شکل یافته‌اند. چنین افرادی احتیاج به امتحان کردن تواناییهای خود در خیابان ندارند این افراد بدون جنگیدن برنده می‌شوند و به هیچ وجه پشیمان نیستند چرا که در این میان، کسی صدمه نمی‌بیند. توضیح و تعریف اجتناب از خشونت برای غربی‌‌ها مشکل است و دلیل آن محیط زندگی‌‌شان و دیدی است که نسبت به برنده شدن دارند. این دید، درست مخالف اصول کاراته‌دو و دوجوکـُن است. بنابراین بر استاد واجب است که بطور مکرر، اهمیّت صبر و تحمل و درون‌نگری و تفکر کردن را به شاگردان یادآوری کنند.

{این پنچ مورد پایه قوانین دوجو کُن در کاراته است .دوجو کُن کیوکوشین کاراته نیز دارای  فلسفه خاصیست که در بخش کیوکوشین کاراته ذکر میکنیم}

  • محمد پارسا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی